باید مراقبـ بود ...

باید مراقبـ بود ...

سیر با واقعه

يكشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۲، ۰۲:۴۰ ق.ظ

روایتی از کتاب ثواب الاعمال داریم که می فرماید: کسی که در هر شب جمعه سوره واقعه را بخواند خدا او را دوست می دارد و همه ی مردم او را دوست می دارند.

محبوبیت در قلوب از صفات مومنین است. پرتویی از ایمان در وجود انسان پیدا می شود که این پرتوی ایمان او را در نزد مومنین محبوب می کند. هر کس این سوره را بخواند در دنیا سختی نمی بیند و آفتی از آفات دنیایی به او نمی رسد. منظور این است که آفات ظاهری به او صدمه نمی زند. در مورد مومن آل فرعون داریم که ما او را حفظ کردیم، او را قطعه قطعه کردند ولی نتوانستد به او صدمه بزنند. آنها می خواستند ایمان او را بگیرند ولی خداوند ایمان او را در خودش نگه داشت. این سوره هم آثار مادی و هم آثار معنوی دارد.

هر کس در مقام سوره واقعه  قرار بگیرد به رفاقت به امیرالمومنین می رسد. اگر کسی اهل انس با این سوره شد از رفقای امیرالمومنین می شود. سیر با این سوره انسان را به مقام رفاقت می رساند. در این سوره به واقعه ی قیامت اشاره شده است ...در این سوره به سه دسته از مردم اشاره شده است: اصحاب المیمنه، اصحاب المشمه و السابقون. و بعد درجات این سه دسته را توضیح داده است. السابقون به امیرالمومنین و یاران شان تفسیر شده است.

 در کافی از امام صادق(ع) داریم :آنهایی که سبقت در بندگی دارند(سابقون) وجود رسول الله و انبیاء هستند. یا کسانی که یاران خاص خدا هستند. این سبقت ،سبقت در عالم میثاق بوده است. آنجایی که آتشی برافروخته شده و گفتند که وارد این آتش بشوید ،کسانی که در بندگی خدا سبقت گرفتند، وارد آتش شدند و آتش بر آنها گلستان شد، پیامبر، اهل بیت ،تابعین و شیعیان حضرت بودند که سبقت گرفتند. انبیاء جزو شیعیان پیامبر هستند. انبیاء به دنبال نبی اکرم در آتش رفتند و جزو سابقون شدند.

 بعد حضرت فرمودند :خدا در آنها پنج روح گذاشته است.( اینها در ورود به محیط بندگی سبقت گرفته اند یعنی سختی ها و بلاها را به جان شان خریدند. طاهر آتش بلا بود ولی باطنش رحمت خدا بود.)روح القُدُس که همه ی معرفت شان به روح القدس برمی گردد. روح الایمان ،شعبه ای از ایمان در همه ی سابقون وجود دارد که خود روح الایمان نبی اکرم است. اگر خوف خدا در قلوب سابقون است بواسطه ی روح الایمان است. روح القوه است که بواسطه ی آن روح اطاعت دارند. روح الشَعبه است که اشتها به اطاعت و بندگی دارند. و کراهت از معصیت دارند. روح المَدرَج که در همه ی انسان ها وجود دارد و زندگی شان با این روح می گذرد. در اصحاب المیمنه، چهار روح وجود دارد ولی در اصحاب المشمه ،فقط روح المدرج است. یعنی تفاوت آنها در درجه ی حیات است. کلمه ی حیات وجود مقدس نبی اکرم و اهل بیت شان است.

..................................................................

وقتی این مطلبو خوندم خیلی خوشحال شدم که خدا چه جوری مهر این سوره رو به دلم انداخت یادم میاد وقتی میخواستم سوره رو عوض کنم ناراحت بودم که نکنه مهرش نیوفته به دلم... ولی خدا خیلی کمکم کرد انقدر انس گرفتم بهش که یادم رفت چله تموم شده ٬ وقتی این مطلبو خوندم واقعا برام قشنگ بود بقیه این مطلب سیر با عاشوراس ... انشاالله اون وفردا میگذارم... 

ولی هر کاری کردم نمیتونم از یس دل بکنم دوسش دارم اما حالا واقعه  رو هم دوست دارم . . .

  • ۹۲/۱۱/۱۳

نظرات  (۱)

سلام. لطف کرده بود تشریف آورده بودید جزیره منزل نبودیم :)) به رسم ادب اومدم بگم خیلی متشکرم و بزرگواری کردید . از خوندن کامنتتون خوشحال شدم هر چند که می دونم دوستان اینطوری می نویسن اما به هر حال چسبید :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">